حجت‌الاسلام علی دوانی مورخ اسلامی و پژوهشگر قرآنی شامگاه روز عيد غديرخم درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمين علی دوانی مورخ دينی و پژوهشگر قرآنی، شب گذشته دار فانی را وداع گفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمين علی دوانی مورخ و پژوهشگر دينی، شب گذشته در منزل خود به دليل عفونت داخلی درگذشت.

علی دوانی از ياران و نزديكان استاد شهيد مطهری بود و از ايشان ده‌ها جلد كتاب فقهی و تاريخی به جا مانده است.

كتاب "نواب اربعه" يا سفرای امام زمان (عج) از جمله آثار حجت‌الاسلام علی دوانی است كه از سوی دبيرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی منتشر شده است.

وی در پنجمين اجلاس بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی(عج) كه با موضوع مهدويت در عصر حاضر در شهريور سال 84 برگزار شد، به عنوان محقق برجسته مورد تقدير قرار گرفت .

حجت‌الاسلام دوانی در آخرين مصاحبه خود كه با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در 12 دی ماه سال جاری صورت گرفت، به تبيين نامه تاريخی امام راحل(ره) به گورباچف پرداخت.

وی همچنين طی سال گذشته، چند بار ديگر به مناسبت‌های مختلف با سرويس سياسی اين خبرگزاری مصاحبه كرده بود.

شورای سرپرستی یزدفردا  رحلت اين عالم فرزانه را به رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علميه، بيت مكرم ايشان و سرکار خانم فاطمه  رجبی دختر ودكتر الهام سخنگوی محترم دولت (داماد ايشان) تسليت می‌گويد.

فرزند مرحوم دوانی: استاد تمام عمر خود را وقف خدمت به قرآن و اهل بيت (ع) كرد 

حجت‌الاسلام دوانی تمام عمر خود را وقف خدمت به قرآن و اهل بيت (ع) كرد و خداوند نيز به ايشان توفيق داد كه بيش از 100 جلد كتاب و مقالات دينی منتشر كند.

محمدحسين رجبی(دوانی) فرزند حجت‌الاسلام دوانی،  ضمن بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: آن مرحوم ارادت خاصی به اهل بيت (ع) به‌ويژه اميرالمومنين (ع) داشت و دايره‌المعارف علوی را نيز تحت تاثير همين علاقه و اعتقاد تاليف كرد و كتابخانه خود را نيز چندی پيش وقف اميرالمومنين (ع) نمود و درست در شامگاه روز عيد غديرخم به لقاء‌الله شتافت.

فرزند آن مرحوم با اشاره به تأليفات زياد پدر، از كتاب‌های «مفاخر اسلام» كه در واقع معرفی مفاخر و علما برجسته شيعه و علم رجال است و يك دوره 11 جلدی «نهضت روحانيون ايران» به عنوان آثار برجسته ايشان نام برد و بيان داشت: در زمينه حضرت مهدی (عج) 5 كتاب به نام‌های «مهدی موعود»، «مهدی كه جهان در انتظار اوست»، «شوق مهدی»، «امام زمان از نظر ديگران» و «دانشمندان عامه و مهدی موعودی (عج)» را منتشر كرده ‌است.

از جمله آثار مهم اين پژوهشگر می‌توان به ترجمه‌ای از كتاب علامه شهرستانی به نام «تجزيه و تحليل آيين و فرقه وهابيت» و شرح زندگی آيت‌الله بروجردی و علامه مجلسی و غيره اشاره كرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا